شرکت مهندسی تنظیم آزمون تجهیز
02177659184

تعمیرات درایو و PLC

تعمیرات درایو و PLC

اینورتر چیست؟

درایو یا اینورتر فرکانس و سطح ولتاژ تولیدی را به وسیله تقویت کننده‌ها به سطح ولتاژ و فرکانس مورد نظر تبدیل می‌کند و برق AC خروجی را با ولتاژ و فرکانس مورد نیاز کاربر تامین و تولید می‌کنند. در نتیجه از برق AC تولید شده در خروجی اینورتر می‌توانیم انواع موتور های AC سه فاز را کنترل و راه اندازی کنیم. این محصول به نام‌های درایو، کنترل دور موتور، درایو فرکانس متغیر یا VFD هم شناخته می‌شود. درایو فرکانس متغیر (VFD) با تغییر دادن ولتاژ و فرکانس اعمال شده، موتور را با سرعت و ولتاژ مناسب، به گردش در می‌آورد. هنگامی که به حداکثر سرعت موتور نیاز نداریم، می‌توان از درایو VFD برای کاهش فرکانس و ولتاژ مطابق با بار روی موتور استفاده کرد. و زمانی که لازم است سرعت موتور تغییر کند، درایو VFD به راحتی می‌تواند با افزایش و یا کاهش سرعت گردش موتور، سرعت مورد نظر را ایجاد کند.

وظیفه اینورتر کنترل برق است. VFD در حقیقت کنترل کننده دور و راه انداز موتور و یک سیستم برای کنترل سرعت چرخش یک موتور AC با کنترل فرکانس برق اعمال شده به موتور الکتریکی است. با توجه به نوع موتور می‌توانیم از انواع تک فاز یا سه فاز استفاده کنیم.

تعمیرات درایو و PLCچرا از اینورتر استفاده می‌کنیم؟

درایو یا اینورتر به دستگاهی گفته می‌شود که بتوان به‌ کمک آن جریان مستقیم برق DC را به جریان متناوب AC تبدیل کرد. اینورترها برق AC شهری، که برق متناوبی با ولتاژ ۲۲۰ ولت و فرکانس ۵۰ هرتز است را به برق DC تبدیل می‌کند؛ اما عملکرد اصلی اینورتر هنگامی است که دوباره این برق را به برق متناوب AC، اما با ولتاژ و فرکانس دلخواه و متناسب با کارکرد برقی مصرف‌ کننده تبدیل می‌کند. سرعت گردش موتور به صورت مستقیم با ولتاژ و فرکانس موتور در ارتباط است، هرچه ولتاژ و فرکانس بیشتر شود، سرعت گردش موتور هم افزایش می‌یابد.

هنگامی که بار موتور الکتریکی به فرکانس و ولتاژ پایین‌ احتیاج دارد، از اینورتر برای پایین‌آوردن ولتاژ و فرکانس استفاده می‌شود. همچنین اگر بخواهیم سرعت موتور الکتریکی کاهش یابد، با استفاده از درایو این کار را انجام می‌دهیم. به عنوان مثال زمانی که لباس کمتری در ماشین لباس‌شویی  میگذارید، ماشین با تشخیص وزن لباس، با قدرت و سرعت کمتری گردش می‌کند یا در آسانسور، با کنترل سرعت موتور آسانسور در شرایط گوناگون، حرکت آن بین طبقات، حرکت نرم‌تر و کنترل‌شده‌‌ تری است.

 

انواع اینورتر:

کنترل برداریی

V٫F که فقط امکان کم‌ و زیادکردن سرعت به‌ صورت دستی را دارد.

سنسورلس

برای کاربردهای نیمه‌ صنعتی و نیمه‌ سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌تواند با استفاده از حسگری که در خروجی جریان به موتور دارد، بدون سنسور فیزیکی، مقدار باری که به موتور اعمال میشود را اندازه‌گیری و طبق آن سرعت موتور را کنترل کند.

حلقه‌ بسته

اینورترهای پیشرفته هستند و می‌توانند با خروجی‌گرفتن از یک سنسور فیزیکی خارجی مثل انکودر یا خط‌کش دیجیتال یا لیزر، مقدار سرعت موتور را کنترل کنند.

 

درایو ها در چه جاهایی کاربرد دارد؟

  • الکتروپمپ ها
  • سانتریفیوژ
  • سنگبری
  • دستگاه پرس ورق
  • دستگاه تزریق پلاستیک
  • سیستم های جمع کننده و بازکننده
  • سنگ شکن
  • نساجی
  • تاورکرین
  • تردمیل
  • بالمیل
  • فن های صنعتی
  • نوارنقاله
  • میکسر
  • اکسترودر

 

مزایای استفاده از اینورتر:

استفاده از درایوها مزیت های زیادی دارد. هوشمندانه عمل کردن آن از مهم ترین قابلیت‌هایش به شمار می‌رود. با استفاده از آن، میزان باری که به سمت موتور می‌رود تشخیص داده می‌شود و متناسب با همان بار، فرمان جریان متناسب را به موتور صادر می‌کند. در بسیاری از مواقع، این جریان از جریان نامی موتور کمتر است.

 

 استفاده از اینورتر نسبت به روش راه اندازی مستقیم چه مزایایی دارد؟

  • صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه برق
  • کاهش اختلالات در شبکه برق
  • کاهش ضربه های مکانیکی
  • کاهش نیاز به تعمیر الکتروموتور و افزایش طول عمر تجهیزات
  • امکان افزایش سرعت موتور تا 20 درصد سرعت نامی
  • امکان کنترل سرعت و گشتاور موتور
  • کنترل نحوه ترمز موتور
  • امکان تغییر جهت حرکت موتور
  • امکان تغییر زمان راه اندازی و ترمز ACC & DCC از 0.1 تا 6000 ثانیه
  • امکان داشتن اضافه بار (در حد توان موتور)
  • حفاظت موتور در برابر اضافه بار

 

اینورترهای پرفروش و برندهای مطرح در بازار ایران

درایو های آسیایی

ال اس، هیوندای، یاسکاوا، انکام، ای دی تی، دلتا، امرن، میتسوبیشی، فوجی، یورو درایو، چینت، اکام، اینوت، استان، سانفر، کینکو، فانوک، تویو دانکی، اینوونس

اینورترهای اروپایی

ای بی بی، تله مکانیک، لوری سامر، امترون، دانفوس، کنترل تکنیک، یوروترم، الین، اس ای دبلیو، ای ان سی، لنز، وکن، سانترنو، پاور الکترونیک، زیمنس، مس پاور، پنتاکس

اینورتر های ایرانی

پرتو صنعت، آگر، اس بی تی، زیما

 

نکاتی که قبل از اقدام به خرید اینورتر باید مدنظر داشته باشید:

برق مصرفی شما چیست؟

بهتر است برای درایو از برق سه فاز استفاده نمایید اما در صورتی که فقط دسترسی به برق تک فاز دارید می‌توانید از آن جهت راه اندازی درایو استفاده نمایید لازم به ذکر است بهتر است جهت راه اندازی از برق سه فاز استفاده کنید تا در شبکه شهری اختلالی ایجاد نشود و همچنین مصرف برق در این حالت کاهش پیدا می‌کند.

الکتروموتور سه‌فاز یا تک فاز

درایوها  خروجی سه‌فاز دارند. مهم نیست که برق موجود شما تک‌فاز است یا سه‌ فاز. اینورتر می‌تواند برق تک‌فاز شما را به سه‌ فاز تبدیل کند. سربندی موتور باید با ولتاژ ورودی هماهنگ باشد. می‌تواند سربندی ستاره یا مثلث استفاده شود. در صورت نیاز با متخصص تماس بگیرید.

توان الکتروموتور

درواقع توان الکتروموتور باید متناسب با کاربری آن و میزان حداکثر جریان بار و گشتاور مورد نیاز جهت شروع به کار و ساعات کار موتور در حداکثر فرکانس و… متناسب باشد. همچنین عوامل جغرافیایی مانند ارتفاع از سطح دریا و دمای محیط باید توجه شود.

 

عوامل  موثر در تعیین قیمت اینورتر:

  1. توان اینورتر
  2. ولتاژ ورودی (تک‌فاز یا سه‌فاز)
  3. سطح تکنولوژی و امکانات کنترلی
  4. آپشن‌های ارتباطی با سایر کنترلرهای صنعتی
  5. برند اینورتر

 

برای بالا بردن راندمان و همچنین کاهش هزینه های مربوط به تعمیر درایو :

دمای محیط باید بین 10- تا 40 درجه سانتی گراد باشدو از تداخل امواج الکترومغناطیس اجتناب شود و تجهیز باید از منابع تداخل دور نگه داشته شود.
از ریختن آب، نفوذ بخار، پودر، گرد و غبار، فیبر پنبه و یا پودر فلزات در داخل دستگاه جلوگیری کنید.
همچنین از وارد شدن نمک، روغن و گاز خورنده در دستگاه جلوگیری شود.
در محل های با لرزش بالا و ارتعاشات زیاد مانند دستگاه پانچ نصب نگردد. لرزش باید کمتر از 0.6G باشد. به علاوه در محیط های با رطوبت بالا نصب نگردد. رطوبت کمتر از 95 درصد RH (غیر متراکم) باشد و در محیط های خطرناک مانند جایی که گاز، مایع یا جامد قابل اشتعال یا احتراق یا انفجاری وجود دارد، نصب نگردد.
پایانه های اینورتر را تمیز کنید.

 

بازرسی و سرویس دوره ای اینورتر

ولتاژ و جریان ورودی اینورتر باید اندازه گیری شود و ثبت گردد.
جریان هر سه فاز خروجی اینورتر باید اندازه گیری شود و با جریان نمایش داده شده در نمایشگر اینورتر مقایسه گردد، و همچنین باید جریان فاز ها نسبت به هم مقایسه گردد.
ولتاژ لینک DC از روی پنل دستگاه ثبت گردد.
دمای داخلی اینورتر از روی پنل دستگاه ثبت شود.
اینورتر از لحاظ عدم وجود لرزش مورد بررسی قرار گیرد.
کابل های متصل به اینورتر از لحاظ گرم نبودن بررسی شود.
برسی فن خنک کننده، از نظر اینکه صدایی نداشته باشد، و به نرمی کار کند.

 

پیشنهاد میشود قطعات زیر را  در زمان مقرر تعویض نمایید:

فن درایو بعد از 20000 ساعت یا 2.5 سال کارکرد
خازن های لینک DC بعد از 40000 ساعت یا 4.5 سال کارکرد

(طول عمر فن و خازن ها کاملا بستگی به شرایط محیط دارد، و ممکن است زودتر احتیاج به تعویض داشته باشد)

 

مرکز تعمیرات شرکت تات در زمینه تعمیرات انواع برندهای معروف در کیلووات های مختلف بردهای الکترونیکی صنعتی، درایور  و اینورتر ها، با روشی نوین در زمینه تعمیرات تخصصی در خدمت هموطنان عزیز می باشد.

زمینه های همکاری با ما

  • تعمیر اینورتر در کمترین زمان
  • تعمیر اینورتر با قیمت پایین تر از نرخ مصوب اتحادیه
  • تعمیر اینورتر توسط تکنیسین های متخصص و آموزش دیده
  • عیب یابی دقیق اینورتر قبل از تعمیر و تست اطمینان از عملکرد پس از تعمیر

 

تعمیرات درایو و PLC

خدمات مجموعه ما:

  • تعویض تریستور
  • تعمیر برد فرمان
  • تعویض پل دیود
  • تعمیر برد اصلی
  • تعمیر ترنسفورمر
  • تعمیر IGBT

 

تماس با کارشناس: 77659184

آدرس دفتر: تهران-خیابان طالقانی- نرسیده به سه راه شریعتی- خیابان جهان- پلاک 8

 

 

تعمیر PLC

PLC چیست؟

تجهیز اتوماسیون صنعتی PLC یک وسیله الکترونیکی دیجیتال، شامل یک حافظه قابل برنامه‌ریزی (قابل تغییر) است. که در آن یک دنباله از دستورالعمل‌ها ذخیره می‌شود. این دستورالعمل‌ها PLC را قادر می‌سازند عملکردهای مختلف و متنوع کنترلی از جمله منطق رله حفاظتی، شمارش، زمان‌بندی، توالی و محاسبه حسابی را انجام دهد. این توابع معمولاً برای نظارت و کنترل ماشین‌های فردی یا فرآیندهای پیچیده از طریق ورودی و خروجی (I/O) استفاده می‌شوند.

 

کاربرد PLC

امروزه کنترل‌کننده‌های منطق قابل‌برنامه‌ریزی (plc) به بلوک‌های ساختاری مهمی برای سیستم‌های خودکار تبدیل شده‌اند. با ظهور این تجهیزات، مدارهای رله كنتاكتوری و سخت افزاری مُد جامد در فرآیندهای صنعتی و خطوط تولید جای خود را به plc ها داده‌اند. یکی از دلایل محبوبیت plc ها، قابلیت اطمینان بالای آن‌ها در محیط‌های صنعتی سخت است. اما گاهی اوقات با مشکلاتی رو به رو می‌شوند که عیب‌یابی و تعمیر آن‌ها ضرورت پیدا می‌کند.

 

دلایل احتمالی مشکلات داخلی پی ال سی

بررسی سیستم اتصال به زمین PLC (ارت)

در تعمیر PLC اولین چیزی که باید بررسی شود مشاهده بصری سیم کشی برق و اتصال زمین دستگاه PLC است، و باید به دنبال هرگونه اتصال سست یا فرسوده باشیم. می توان برای تشخیص بی نقص بودن اتصال زمین با استفاده از مولتی متر دیجیتالی ولتاژ پایانه زمین PLC را اندازه گیری کرد، که ولتاژ های AC و DC باید صفر باشد.

آزمایش الکتریکی منبع تغذیه

در گام بعدی تعمیر PLC در صورتی که پردازنده PLC دارای منبع تغذیه AC می باشد، ولتاژ ورودی منبع تغذیه را بررسی کنید، که آیا در محدوده پیشنهاد شده سازنده قرار دارد. در واقع پردازنده PLC با قدرت DC کار می کند، پس باید هر یک از خروجی های منبع تغذیه DC را اندازه گیری کرده و بررسی کنیم که آیا در محدوده پیشنهادی قرار دارد یا خیر و سپس به تعمیر PLC بپردازیم. مشکلات منبع تغذیه عموما ناشی از قطع برق، خاموشی، خرابی شبکه، کابل های قدیمی یا فرسوده و اتصالات شل می باشد که با استفاده از یک منبع تغذیه پشتیبان بسیاری از این مشکلات را برطرف می شود.

اندازه گیری ولتاژ هر باتری موجود در سیستم

در تعمیر PLC این را باید بدانیم که از باتری برای جلوگیری از نابودی برنامه PLC در حین قطع جریان برق استفاده می شود، و ولتاژ آن باید با مقادیر سازنده برابر باشد.

ماژول پردازنده

یکی دیگر از قطعاتی که لازم است تا در تعمیر PLC مورد بررسی قرار گیرد، ماژول پردازنده است. پردازنده وظیفه تشخیص خطا های احتمالی را دارد و در طول کار خود خطا ها را بررسی می کند. و اطلاعات مربوط به فرآیند ها و وضعیت فعلی سیستم را به نمایشگر هایی که معمولا در قسمت جلوی ماژول پردازنده قرار دارد، ارسال می نماید. یکی از نشانه های آشکار در خصوص خرابی های ماژول ورودی و خروجی متوقف شدن ناگهانی فعالیت و یا عملکرد نامنظم سیستم کنترل PLC است. در این مورد سیگنالی که به PLC برنامه هدایت را می دهد، قطع شده و مانع عملکرد صحیح می شود. این مشکل اصولا ناشی از خطا های پیکربندی، قطع کننده های مدار سه گانه و خرابی های VDC همچنین مشکلات مربوط به سیم کشی می باشد.

ایراد در ارتباطات

سیستم plc برای انجام وظایف خود نیازمند ارتباطی مناسب با دستگاه های اطراف و متصل است. وجود مشکل در ارتباط باعث عدم کارکرد درست plc می شود برای حل این مشکل بهتر است که سیستم های plc به طور منظم توسط یک مهندس واجد شرایط بررسی شوند. وظیفه این مهندسان تشخیص نصب درست شبکه های ارتباطی و دریافت سیگنال های صحیح می باشد.

سایر دلایل

به جز موارد ذکر شده خرابی پی ال سی ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد که در تعمیر PLC باید مورد بررسی قرار گیرند. رفتار پردازنده نامنظم، EMI و RFI (تداخل الکترومغناطیسی و تداخل فرکانس رادیویی) است، تلاش کنید این رفتار را با یک رویداد خارجی EMI و RFI مثل یک موتور آغازگر بزرگ، یا جوش قوس الکتریکی در منطقه ای و با استفاده از فرستنده رادیویی مرتبط کنید. سپس برنامه را با تهیه نسخه پشتیبان بررسی کنید، و در صورت بروز مشکل برنامه را بارگیری مجدد کنید.

مشاوره و خرید

error: Content is protected !!
×

 

سلام!

به شرکت مهندسی تات خوش آمدید

برای شروع مکالمه با کارشناس تات اینجا پیام بگذارید

×