شرکت مهندسی تنظیم آزمون تجهیز
02177659184

کاربرد ابزار دقیق در صنایع نفت و گاز

ابزار دقیق در صنایع نفت و گاز

ابزارهای کنترل و نظارت برای نفت و گاز

ابزارهای صنعتی برای کنترل و نظارت بر شرایطی از قبیل دما، فشار و سطح مایعات در تأسیسات فرآوری، پالایشگاه‌های نفت، کارخانه‌های پتروشیمی، خطوط لوله نفت و گاز و عملیات توزیع استفاده می‌شود. کاربردهای رایج ابزارهای نفت و گاز شامل نظارت بر حضور گازهای قابل اشتعال و انفجار در مناطق تولید و ذخیره‌سازی و نظارت بر انتشار آلودگی برای کنترل آلودگی است. ابزارهای نظارتی همچنین برای نظارت و کنترل جریان در سیستم‌های تحویلی استفاده می‌شوند.

دو نوع ابزار در نظارت بر تجهیزات وجود دارد: ورودی و خروجی. ابزارهای ورودی برای نظارت یا اندازه‌گیری دما، جریان، فشار و سطح در تجهیزات شامل لوله‌های حمل و مخازن استفاده می‌شوند. ابزارهای خروجی شامل کنترل‌ها و آلارم‌هایی هستند که مقادیر را نمایش می‌دهند یا هشدارهایی برای اطلاع از شرایط بالقوه خطرناک ارائه می‌دهند.

سه جزء اصلی ابزارهای صنعتی عبارتند از سنسورها، ترانسدیوسرها و ترانسمیترها.

  • سنسورها: ویژگی‌های فیزیکی یک جامد، مایع یا گاز را اندازه‌گیری می‌کنند. در صنعت نفت و گاز، سنسورها اندازه‌گیری مداوم برای تشخیص و نظارت بر گاز و انتشار گاز را فراهم می‌کنند.
  • ترانسدیوسرها: تغییرات دما، فشار، جریان یا سطح را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند که سپس توسط یک فرستنده دریافت می‌شود.
  • ترانسمیترها: به عنوان واسط بین سنسورها و ابزارهای اندازه‌گیری مانند سنسورهای سطح، دبی‌سنج‌ها و سنسورهای فشار عمل می‌کنند. این تجهیزات مسئول ارسال سیگنال دیجیتال به سیستم کنترل اصلی هستند.

 

ابزار دقیق در صنعت نفت و گاز

ابزارهای نفت و گاز برای بهبود ایمنی و انطباق

صنایع نفت و گاز مواد خطرناکی را فرآوری می‌کنند که می‌تواند باعث انفجارها یا وقایع فاجعه‌بار شود و ایمنی انسان‌ها و محیط زیست را به خطر بیندازد. ابزارهای میدانی نظارت و کنترلی که برای اطمینان از انطباق با مقررات ایمنی و محیط زیستی ضروری است را فراهم می‌کنند. هنگامی که به سیستم‌های اتوماسیون ادغام می‌شوند، تجهیزات فرآوری پتروشیمی به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا بهره‌وری و سازگاری محصول را با ارائه داده‌های مربوط به کارایی فرآیند و کیفیت محصول افزایش دهند.

فلومتر التراسونیک و ابزارهای فرآوری نفت و گاز

شرکت تات ابزارهای فرآوری را برای کنترل و نظارت موثر و قابل اعتماد بر تجهیزات فرآوری نفت توزیع می‌کند. موجودی بزرگ و آماده به حمل ما شامل محصولات با کیفیت برتر از برترین تولیدکنندگان جهان است. ما یک خط کامل از ابزارها و تجهیزات فرآوری را ارائه می‌دهیم که شامل موارد زیر است:

  • تجهیزات تحلیلی گاز: ابزارهای گاز و تجهیزات نظارت شامل آنالایزرهای گاز مداوم، آشکارسازهای گاز سمی، سنسورهای تشخیص شعله و سیستم‌های تحلیل گاز برای نظارت بر گازهای سمی و قابل اشتعال، گازهای کاهش دهنده اکسیژن و انتشار گازها.
  • ابزارهای فشار: شامل انواع گیج‌ فشار، سوئیچ‌ فشار و فرستنده‌هایی است که اندازه‌گیری زمان واقعی فرآیند شما در مخازن، ظروف و لوله‌کشی‌ها را فراهم می‌کنند و نمایش در واحدهای مهندسی مانند PSI، BAR، خلا، inH2O و بیشتر.
  • ابزارهای نظارت بر دما: شامل ابزارهای میدانی دستی و اتوماتیک است که برای اندازه‌گیری و نظارت بر تغییرات دما در کاربردهای حساس و غیرحساس استفاده می‌شوند. انواع مختلف ابزارهای دما شامل بخاری‌ها، کنترلرها، دوربین‌های حرارتی و پیومترهای مادون قرمز.
  • فلومتر ها: جریان گاز، نفت و سایر مواد را از طریق لوله‌ها و کانال‌ها اندازه‌گیری می‌کنند. گزینه‌ها شامل ابزارهای جریان جرم حرارتی، جریان کانال باز، جریان جابجایی مثبت، جریان التراسونیک و بیشتر.
  • سنسورهای سطح: اندازه‌گیری سطح نقطه‌ای و پیوسته برای کاربردهای مختلف نفت و گاز از جمله نظارت بر سطوح در مخازن و ظروف دیگر را فراهم می‌کنند. سنسورهای سطح نفت و گاز به سیستم‌های کنترلی متصل می‌شوند تا سیگنال بصری یا شنیداری ارائه دهند زمانی که سطوح به طور خطرناکی پایین یا بالا شوند.

ما می‌دانیم که هر کاربرد فرآوری پتروشیمی منحصر به فرد است، به همین دلیل تمامی ابزارهای نفت و گاز ارائه شده توسط تات می‌توانند بر اساس نیازهای دقیق شما پیکربندی شوند. کارکنان با تجربه ما همچنین می‌توانند به شما در پیدا کردن ابزارها یا تجهیزات فرآوری که نیازهای عملیاتی تسهیلات شما را برآورده می‌کند کمک کنند.

 

فلومتر در صنعت نفت و گاز

 

معیارهای انتخاب ابزارهای نفت و گاز

مهم است که معیارهای زیر را هنگام تحقیق در مورد گزینه‌های ابزارهای نفت و گاز در نظر بگیرید:

  • شرایط عملیاتی: شرایط محیطی محیط عملیاتی شما یک ملاحظه حیاتی در انتخاب ابزارهای فرآوری است. قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و مواد شیمیایی یا سایر مواد خورنده می‌تواند به سنسورها آسیب برساند یا قابلیت اطمینان خوانش‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.
  • ویژگی‌های عملکردی: برنامه‌های مختلف دارای نیازهای مختلفی برای حساسیت، محدوده خوانش سنسور و دقت، نوع و وضوح صفحه نمایش و عملکرد عمومی هستند.
  • نیازهای نگهداری: ابزارهای میدانی نیاز به نگهداری منظم، شامل کالیبراسیون، برای اطمینان از دقت و قابلیت اطمینان دارند. ابزارهایی را انتخاب کنید که نگهداری آسانی داشته باشند و از شرکتی که خدمات نگهداری در محل ارائه می‌دهد.
  • قابلیت اطمینان و دوام: ابزارهای فرآوری باید به اندازه کافی مقاوم باشند تا شرایط عملیاتی و فرکانس استفاده شما را تحمل کنند.
  • تأثیر بر فرآیندها: تعیین کنید که چگونه نوع ابزارهای نفت و گازی که انتخاب می‌کنید بر کنترل جریان یا فرآیندهای تجهیزات تأثیر می‌گذارد.

راه‌اندازی، کالیبراسیون و خدمات برای ابزارهای پتروشیمی

ما برنامه‌ریزی و راه‌اندازی کامل برای تجهیزات جدید را در صورت نیاز ارائه می‌دهیم. همچنین می‌توانیم خدمات و کالیبراسیون در محل را برای ابزارهایی که در حال حاضر در میدان هستند، ارائه دهیم. تیم کارشناسان ما به شما کمک می‌کند تا بهترین استفاده را از دستگاه‌های کنترل و نظارت خود داشته باشید.

اهمیت تجهیزات اندازه‌گیری دقیق در فرآوری نفت و گاز

صنعت فرآوری نفت و گاز با یکی از قدیمی‌ترین و خطرناک‌ترین مواد مورد استفاده در جامعه امروزی سروکار دارد. نفت و گاز اساساً از فسیل‌هایی که طی میلیون‌ها سال تجزیه شده‌اند، به‌دست می‌آیند. به دلیل ماهیت این مواد، صنعت فرآوری نفت و گاز اغلب در محیطی خطرناک فعالیت می‌کند. آن‌ها باید ماشین‌ها و تجهیزات اندازه‌گیری خود را در بهترین وضعیت ممکن نگه‌دارند تا نرخ تولید موثری را به دست آورند.

کیفیت محصولات آن‌ها معمولاً نتیجه اندازه‌گیری‌های دقیق در مراحل جابجایی و فرآوری است. بنابراین، حفظ دقت ابزارهای اندازه‌گیری یکی از کلیدهای دستیابی به شیوه‌ها و سطوح تولید موثر است.

در اینجا کمی درباره اهمیت استفاده از تجهیزات اندازه‌گیری دقیق در صنعت فرآوری نفت و گاز بحث می‌کنیم.

اندازه‌گیری دقیق از طریق کالیبراسیون

روش استاندارد برای حفظ دقت اندازه‌گیری ابزارها و تجهیزات، انجام کالیبراسیون دوره‌ای آن‌ها است. کالیبراسیون با گرفتن نمونه‌های اندازه‌گیری از دستگاه تحت آزمون (DUT) یا تجهیزات مورد آزمایش از طریق یک رشته نمونه‌برداری در آزمایشگاه کالیبراسیون انجام می‌شود. این اندازه‌گیری‌ها سپس با مجموعه‌ای از استانداردهای مرجع پذیرفته‌شده جهانی مقایسه می‌شوند.

اندازه‌گیری دقیق برای اپراتورهای نفت و گاز بسیار مهم است. آن‌ها می‌توانند دقت تجهیزات خود را از طریق کالیبراسیون منظم حفظ کنند. این به اطمینان از استفاده شرکت‌های فرآوری نفت و گاز از تجهیزاتی که برای حفظ بالاترین درجه دقت در راه‌حل‌ها و قابلیت‌های اندازه‌گیری تست شده‌اند، کمک می‌کند. همچنین به کاهش خطاها در هنگام گرفتن اندازه‌گیری‌ها کمک می‌کند.

ایمنی در اولویت است

یکی از مهم‌ترین دلایلی که دقت و صحت اندازه‌گیری‌ها در فرآوری نفت و گاز بسیار حیاتی است، تأثیر آن بر ایمنی کارکنان است. کارکنانی که تجهیزات را دستکاری و استفاده می‌کنند، در صورت ارائه اندازه‌گیری‌های نادقیق توسط تجهیزات، در معرض خطر قرار می‌گیرند. کارکنان ممکن است به‌طور نادرست به اعداد و اندازه‌گیری‌های اشتباه تجهیزات کارخانه‌ای که کالیبره نشده‌اند، اعتماد کنند.

یک مثال که در آن اندازه‌گیری دقیق در بخش فرآوری نفت و گاز بسیار مهم است، فرآیند سوزاندن گاز است. شرکت‌های نفت و گاز از این فرآیند برای سوزاندن هر گاز قابل اشتعال استفاده می‌کنند. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که شیرهای اطمینان فشار آزاد می‌شوند. این همچنین گاهی اوقات در طی فشار غیرمنتظره تجهیزات کارخانه انجام می‌شود. سوزاندن گاز نیز هر زمان که تجهیزات کارخانه روشن یا خاموش می‌شوند، اتفاق می‌افتد.

سوزاندن یا سوزاندن گاز طبیعی اضافی برای شرکت‌های فرآوری نفت و گاز بسیار مهم است. اگر این کار را انجام ندهند، گاز اضافی از شیر خارج می‌شود. این گازهای فراری می‌توانند منجر به ایجاد فشار نیز شوند. این می‌تواند باعث انفجار در کارخانه فرآوری نفت و گاز شود.

اگر فلومترهای گاز به‌درستی کالیبره نشده باشند، دقت و صحت اندازه‌گیری‌های آن‌ها می‌تواند کارکنان را گمراه کند. این می‌تواند اثر دومینویی بر خطر انفجار داشته باشد و حتی باعث خسارات گسترده‌ای به‌دلیل ایجاد فشار شود.

 

فلومترادر صنایع نفت و گاز

درآمدها و سودهای از دست رفته

اندازه‌گیری‌های نادقیق می‌تواند منجر به از دست رفتن درآمدها یا سودهای محقق‌نشده شود. این دلیل دیگری است که چرا تجهیزات اندازه‌گیری دقیق در فرآوری نفت و گاز مهم است. برای شروع، تجهیزات اندازه‌گیری نادقیق یا نادرست فرآیند تولید و همچنین بارگیری و تحویل محصولات نفتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. میزان و کیفیت سوخت بارگیری شده ممکن است با تعهد به مشتری یا کارفرما یکسان نباشد. این اختلافات ظاهراً کوچک می‌تواند در صورت عدم حل مشکلات دقت، منجر به حجم زیادی از خطاها شود.

تجهیزات اندازه‌گیری نادقیق یا نادرست می‌تواند منجر به عواقب جدی‌تری نیز شود. تولید محصولات فرآوری شده نفت و گاز ممکن است به دلیل اختلافات در اندازه‌گیری‌ها بهینه عمل نکند. این ممکن است زمانی رخ دهد که حجم افزودنی‌ها یا عناصر دیگر مخلوط شده با نفت و گاز به دلیل تجهیزات اندازه‌گیری نادرست مختل شود.

وقتی یک کارخانه فرآوری نفت و گاز کالیبراسیون دوره‌ای و منظم تجهیزات اندازه‌گیری خود را انجام ندهد، این می‌تواند منجر به عواقب گران‌تری شود. به عنوان مثال، اگر یک کارخانه یا ماشین فرآوری به‌طور منظم تحت بازرسی یا کالیبراسیون قرار نگیرد، ممکن است در وسط تولید متوقف شود. این می‌تواند گران‌تر از داشتن کالیبراسیون دوره‌ای و منظم باشد.

تحلیلگران صنعت می‌گویند که یک تعطیلی غیرمترقبه کارخانه می‌تواند برای یک شرکت فرآوری نفت و گاز بسیار پرهزینه‌تر از صرف هزینه برای بازرسی و کالیبراسیون دوره‌ای و منظم باشد. یک تعطیلی کامل مکانیکی می‌تواند برای روزها و هفته‌ها ادامه داشته باشد. این یکی از پرهزینه‌ترین عواقب خرابی تجهیزات است. در واقع، شرکت‌هایی بودند که به دلیل کالیبراسیون غیرمترقبه تا ۴۰ میلیون دلار آمریکا را از دست دادند.

مثال‌هایی از دام‌های رایج

حفظ اندازه‌گیری دقیق تجهیزات برای صنعت فرآوری نفت و گاز بسیار حیاتی است زیرا آن‌ها باید با مشخصات و مقررات بسیار سختگیرانه‌ای مطابقت داشته باشند. مناسب‌ترین راه برای حفظ دقت و صحت تجهیزات، انجام کالیبراسیون دوره‌ای و منظم است. وقتی تجهیزات کالیبره نشوند، نتایج اندازه‌گیری‌های نادرست ارائه خواهند داد.

در اینجا برخی از دام‌های رایج هنگامی که از تجهیزات دقیق کالیبره‌شده استفاده نمی‌کنند، آورده شده است:

اندازه‌گیری مقادیر pH در دماهای مختلف: اندازه‌گیری دقیق در اندازه‌گیری مقادیر pH در دماهای مختلف بسیار مهم است. دلیل این امر این است که مقادیر pH اغلب از نتایج اندازه‌گیری آزمایشگاهی انحراف پیدا می‌کنند. اگر ابزارها کالیبره نشده باشند، نمی‌توانند این انحرافات را تشخیص دهند.

کالیبراسیون فلومتر فقط انجام شود: یکی دیگر از دام‌های رایج این است که برخی تنها فلومترهای خود را برای اندازه‌گیری جریان کالیبره می‌کنند. اما این می‌تواند گمراه‌کننده باشد اگر تجهیزات اندازه‌گیری فشار و دما را نیز کالیبره نکنند. این دو عامل دیگر می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی دقت مقادیر اندازه‌گیری جریان را مخدوش کنند.

بهتر است تجهیزات اندازه‌گیری دقیق خود را به‌طور منظم کالیبره کنید. این اطمینان می‌دهد که همیشه اندازه‌گیری‌های درستی انجام می‌دهید. کالیبراسیون‌های نادر می‌تواند منجر به اندازه‌گیری‌های نادرست شود و این به نوبه خود می‌تواند منجر به محاسبات اشتباه شود. محاسبات اشتباه می‌تواند عواقب فاجعه‌باری مانند خرابی تجهیزات و در برخی موارد شدید، حتی تعطیلی کامل کارخانه را به‌دنبال داشته باشد.

نتیجه‌گیری

اندازه‌گیری دقیق یک نیاز حیاتی در برنامه‌ریزی تولید و فعالیت‌های عملیات کارخانه یک کارخانه فرآوری نفت و گاز معمولی است. اندازه‌گیری ارتباط مستقیمی با کیفیت و ثبات خروجی تولید دارد. برای دستیابی به این هدف، یک کارخانه فرآوری نفت و گاز باید سطح دقت و صحت ابزارهای اندازه‌گیری خود را حفظ کند. بنابراین، این ابزارها باید به‌طور منظم تحت کالیبراسیون دوره‌ای قرار گیرند.

 

https://www.branom.com/instruments-industry/oil-gas

https://oilmanmagazine.com/the-importance-of-precision-measurement-equipment-in-oil-and-gas-processing/

 

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید

error: Content is protected !!