شرکت مهندسی تنظیم آزمون تجهیز
02177659184

نصب فلومتر مغناطیسی

دستورالعمل نصب فلومترهای مغناطیسی

مبدل مغناطیسی که به عنوان فلومتر الکترومغناطیسی، فلومتر مغناطیسی یا مگ فلومتر نیز شناخته می‌شود، نوعی فلومتر حجمی است که بر اساس اصل تکنولوژی مغناطیسی عمل می‌کند. فلومتر های الکترومغناطیسی هیچگونه قطعه متحرکی ندارند.

یک فلومتر الکترومغناطیسی از دو بخش تشکیل شده است:

الکترود (سنسور): وظیفه این بخش اندازه‌گیری ولتاژ القایی در سیال عبوری از لوله است.

ترانسمیتر: وظیفه این بخش تبدیل سیگنال الکتریکی حاصل از سنسور به واحدهای اندازه‌گیری دلخواه (مانند لیتر در ثانیه یا متر مکعب در ساعت) و نمایش آن بر روی صفحه نمایش می‌باشد.

 

آموزش نصب فلومتر مغناطیسی

انواع روش‌های نصب فلومتر های مغناطیسی:

  • مدمج: در این روش، سنسور و ترانسمیتر در یک محفظه واحد قرار دارند.
  • از راه دور: در این روش، سنسور و فرستنده از طریق کابل به یکدیگر متصل می‌شوند.
  • داخلی: در این روش، سنسور به صورت مستقیم داخل لوله نصب می‌شود.

فلومترهای مغناطیسی عمدتاً برای اندازه‌گیری جریان سیالات رسانا با سیالیت خوب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین بخوانید : نصب فلومتر التراسونیک

فلومترهای مغناطیسی به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  • نوع داخلی: این نوع فلومتر در داخل لوله نصب می‌شود.
  • نوع لوله‌ای: این نوع فلومتر به صورت فلنجی به لوله متصل می‌شود.

نیازمندی‌های نصب فلومترهای الکترومغناطیسی لوله‌ای و داخلی یکسان است.

 

مراحل نصب فلومتر مغناطیسی

1. انتخاب محل نصب مناسب

مکان نصب باید در یک بخش مستقیم از لوله باشد. ترجیحاً در یک بخش عمودی با جهت جریان از پایین به بالا یا در یک بخش افقی کاملاً پر از سیال (در پایین‌ترین نقطه لوله).

از نصب فلومتر در بخش‌هایی که لوله کاملاً پر از سیال نیست، خودداری کنید.

نقطه نصب باید دست‌کم به اندازه 5 برابر قطر لوله (5D) در بالادست و 3 برابر قطر لوله (3D) در پایین‌دست، مستقیم باشد.

نقطه نصب باید تا حد امکان از پمپ‌ها، شیرها و سایر تجهیزات مشابه که می‌توانند بر روی اندازه‌گیری‌ها تأثیر بگذارند، دور باشد.

نقطه نصب باید تا حد امکان از ایستگاه‌های رادیویی پرقدرت و منابع قوی میدان مغناطیسی دور باشد.

2. بازرسی پس از نصب

پس از نصب، صحت نصب لوله و اتصالات، به خصوص اتصال سیم زمین را بررسی کنید.

3. روشن کردن و گرم کردن فلومتر

پس از روشن کردن فلومتر مغناطیسی، اجازه دهید 20 دقیقه گرم شود.

4. ردیابی صفر

برای حفظ دقت فلومتر مغناطیسی، به طور دوره‌ای باید فرآیند ردیابی صفر انجام شود.

اگر لوله فلومتر مغناطیسی پر از سیال باشد، می‌توانید کالیبراسیون نقطه صفر را انجام داده و آن را ذخیره کنید.

اطلاعات اولیه نصب فلومتر مغناطیسی

انتخاب بخش‌های مستقیم پر از سیال

بخش اندازه‌گیری باید در قسمتی از لوله با جریان مستقیم و پر از سیال قرار گیرد. این بخش می‌تواند قسمتی عمودی از لوله با جهت جریان از پایین به بالا یا قسمتی افقی از لوله که کاملاً پر از سیال است (ترجیحاً در پایین‌ترین نقطه کل لوله) باشد.

در حین نصب و اندازه‌گیری، نباید قسمتی از لوله خالی از سیال باشد.

موقعیت اندازه‌گیری

محل نصب باید دست‌کم به اندازه 5 برابر قطر لوله (5D) در بالادست و 3 برابر قطر لوله (3D) در پایین‌دست، مستقیم باشد.

محل اندازه‌گیری باید تا حد امکان از پمپ‌ها، شیرها و سایر تجهیزاتی که می‌توانند بر روی اندازه‌گیری‌ها تأثیر بگذارند، دور باشد.

محل اندازه‌گیری باید تا حد امکان از ایستگاه‌های رادیویی پرقدرت و منابع قوی میدان مغناطیسی دور باشد.

نحوه نصب فلومتر مغناطیسی

محیط نصب

از نصب فلومتر مغناطیسی در مکان‌هایی با تغییرات دما زیاد یا تابش حرارتی بالا خودداری کنید. در صورت لزوم نصب، باید تمهیداتی برای عایق‌بندی حرارتی و تهویه در نظر گرفته شود.

بهترین مکان برای نصب فلومتر مغناطیسی، فضای داخلی است. اما در صورت نیاز به نصب در فضای باز، باید از بارش باران، سیل و تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری شود. در چنین شرایطی، باید از پوشش‌های مناسب برای مقابله با رطوبت و نور خورشید استفاده شود.

محل نصب فلومتر، به خصوص فلومتر هایی که دارای نمایشگر کریستال مایع هستند، باید به گونه‌ای باشد که از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد. همچنین دمای محیط باید بین 5 درجه سانتی‌گراد تا 55 درجه سانتی‌گراد باشد.

از نصب فلومتر مغناطیسی در محیط‌های حاوی گازهای خورنده خودداری کنید. در صورت لزوم نصب، باید از تهویه مناسب استفاده شود.

برای سهولت در نصب، نگهداری و تعمیر  فلومتر، فضای کافی در اطراف آن مورد نیاز است.

محل نصب فلومتر مغناطیسی باید به دور از میدان‌های مغناطیسی و منابع لرزش شدید باشد. در صورتی که لوله‌کشی لرزش زیادی دارد، باید از تکیه‌گاه‌های مناسب در دو طرف فلومتر استفاده شود. از نصب فلومتر در مکان‌هایی با میدان الکترومغناطیسی قوی، مانند نزدیکی موتورهای الکتریکی، ترانسفورماتورها، و مبدل‌های فرکانس که می‌توانند باعث ایجاد تداخل الکترومغناطیسی شوند، خودداری کنید. اصول اندازه‌گیری فلومتر بر اساس قانون القای الکترومغناطیسی فارادی است. سیگنال اصلی تولید شده توسط آن بسیار ضعیف است (کمتر از میلی‌ولت). وجود میدان مغناطیسی قوی در نزدیکی فلومتر بر دقت اندازه‌گیری تأثیر گذاشته و حتی ممکن است باعث اختلال در عملکرد آن شود.

طول بخش‌های مستقیم لوله

از نصب تجهیزات ایجاد کننده جریان گردابی، مانند انواع شیرها، زانویی‌ها و بای‌پس‌ها، در نزدیکی فلومتر خودداری کنید. برای به حداقل رساندن تأثیر این تجهیزات، سعی کنید طول بخش‌های مستقیم لوله در بالا و پایین‌دست فلومتر را افزایش دهید. در صورت نیاز از راست‌کننده جریان (straightener) استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که طول بخش مستقیم لوله در بالادست فلومتر بیشتر از 5 برابر قطر اسمی لوله (DN) و در پایین‌دست بیشتر از 2 برابر قطر اسمی لوله باشد.

هدایت الکتریکی سیال

هدایت الکتریکی سیال باید یکنواخت و پایدار باشد. از نصب فلومتر در محل‌هایی با تغییرات شدید در هدایت الکتریکی سیال خودداری کنید. تزریق سیال با هدایت الکتریکی متفاوت در بالادست فلومتر، منجر به ناپایداری هدایت و تأثیر بر روی اندازه‌گیری می‌شود. در چنین مواردی، توصیه می‌شود محل تزریق را به پایین‌دست فلومتر منتقل کنید. در صورتی که تزریق در بالادست اجباری است، باید تا حد امکان از فلومتر دور باشد.

تراز بودن محور الکترود

صفحه الکترود اندازه‌گیری باید کاملاً تراز باشد. این کار از ایجاد عایق لحظه‌ای بین دو الکترود به دلیل وجود حباب‌های هوا جلوگیری می‌کند.

نبود حباب هوا

در زمان طراحی لوله‌کشی برای نصب فلومتر، اطمینان حاصل کنید که هیچگونه حباب هوایی ایجاد نمی‌شود.

پر بودن لوله‌کشی فلومتر

فلومتر را می‌توان به صورت افقی، عمودی یا مورب نصب کرد. با این حال، طراحی لوله‌کشی باید به گونه‌ای باشد که لوله اندازه‌گیری همیشه پر از سیال (لوله پر) باشد. هنگام طراحی لوله‌کشی، باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید که در بخش اندازه‌گیری لوله هیچگونه حباب هوایی وجود نداشته باشد، زیرا این امر باعث ناپایداری اندازه‌گیری و انحراف زیاد در نتایج خواهد شد.

بخش لوله‌کشی نصب فلومتر مغناطیسی

الزامات مربوط به بخش‌های مستقیم لوله برای فلومتر های مغناطیسی

فلومتر مغناطیسی باید به صورت افقی روی لوله‌کشی نصب شود (شیب لوله‌کشی باید کمتر از 50 درجه باشد).

طول بخش مستقیم لوله در بالادست فلومتر مغناطیسی باید حداقل به اندازه 2 برابر قطر لوله (2D) باشد. در صورت امکان و با توجه به فضای نصب، توصیه می‌شود طول بخش مستقیم لوله در بالادست 20 برابر قطر لوله (20D) و در پایین‌دست 5 برابر قطر لوله (5D) در نظر گرفته شود.

الزامات مربوط به لوله‌کشی فلومتر مغناطیسی

قطر داخلی لوله‌کشی در بالادست و پایین‌دست محل نصب فلومتر باید با قطر داخلی خود فلومتر مطابقت داشته باشد.

الزامات مربوط به لوله‌کشی بای‌پس فلومتر مغناطیسی

برای اینکه تعمیر و نگهداری فلومتر خللی در عملکرد عادی جریان سیال ایجاد نکند، باید شیر قطع‌کننده (shut-off valve) بر روی خطوط لوله در جلو و عقب فلومتر نصب شود. همچنین، بای‌پس برای این منظور در نظر گرفته می‌شود. شیر کنترل جریان باید در پایین‌دست فلومتر نصب شود. هنگام استفاده از فلومتر ، شیر قطع‌کننده نصب شده در بالادست باید کاملاً باز باشد. از جریان ناپایدار در بخش بالادست سیال جلوگیری کنید.

 

نصب فلومتر الکترو مغناطیسی

روش نصب

فلومترهای الکترومغناطیسی را می‌توان به سه روش فلنجی، کلمه‌ای و رزوه‌ای نصب کرد. اما رایج‌ترین روش نصب، نصب فلنجی است. نکاتی که باید در هنگام نصب به آنها توجه شود:

  • در قسمت پایین خط لوله افقی و به صورت عمودی به سمت بالا نصب شود. از نصب در بالاترین نقطه خط لوله به صورت عمودی به سمت پایین خودداری کنید.
  • در قسمت بالا رونده خط لوله نصب شود.
  • در خطوط تخلیه باز، باید در قسمت پایین خط لوله نصب شود.
  • اگر افت فشار لوله از 5 متر بیشتر شود، یک شیر هواگیری در پایین‌دست سنسور نصب کنید.
  • شیرهای کنترل و قطع‌کننده باید در پایین‌دست سنسور نصب شوند. نباید در بالادست سنسور نصب شوند.
  • سنسور نباید در ورودی و خروجی پمپ نصب شود، بلکه باید در خروجی پمپ نصب شود.
  • محل نصب فلومتر مغناطیسی باید با توجه به نیازهای واقعی محل، اما محور الکترود باید به صورت افقی نصب شود.
  • لوله اندازه‌گیری مغناطیسی باید در حین کار در محل، کاملاً از سیال درون لوله پر باشد.
  • جهت جریان سیال اندازه‌گیری شده باید با جهت فلش روی فلومتر مغناطیسی مطابقت داشته باشد.
  • در صورتی که سیال اندازه‌گیری شده حاوی ذرات جامد یا دوغاب باشد، توصیه می‌شود به صورت عمودی (از پایین به بالا) نصب شود. از ته نشینی ذرات جامد در لوله اندازه‌گیری فلومتر جلوگیری کنید.

الزامات نصب فلومترهای الکترومغناطیسی داخلی

الزامات مربوط به بخش‌های مستقیم لوله

قسمت ورودی/خروجی بخش مستقیم لوله: طول بخش مستقیم لوله در ورودی باید بزرگتر یا مساوی با 10 برابر قطر اسمی لوله (DN) و طول بخش مستقیم لوله در خروجی باید بزرگتر یا مساوی با 5 برابر قطر اسمی لوله باشد.

الزامات مربوط به نقاط اتصال زمین

برای عملکرد قابل اعتماد کنتور و بهبود دقت اندازه‌گیری، نباید تحت تأثیر پتانسیل‌های مزاحم خارجی قرار گیرد / سنسور باید به خوبی زمین شود. مقاومت اتصال زمین کمتر از 10 اهم است. (اگر خط لوله فلزی به خوبی زمین شده باشد، نیازی به دستگاه اتصال زمین خاصی نیست)

روش نصب فلومتر الکترومغناطیسی داخلی

فلومتر الکترومغناطیسی داخلی را با توجه به شرایط خط لوله انتخاب کنید. در صورتی که بارگیری یا تخلیه جریان مداوم مورد نیاز باشد یا سرریز شدن سیال مجاز نباشد، باید یک شیر توپی نصب شود. به عبارت دیگر، یک فلومتر الکترومغناطیسی داخلی با ساختار شیر توپی انتخاب می‌شود.

ایجاد سوراخی به قطر 50 میلی‌متر در لوله و آماده‌سازی برای جوش دادن لوله جوشکاری شده به سوراخ لوله. نصب ساده فلومتر الکترومغناطیسی داخلی. می‌تواند به طور مداوم جریان داشته باشد. با منافذ فشار در محل. با مزایای مطلق نصب و مزایای قیمت.

مزایای فلومتر الکترومغناطیسی داخلی

تشخیص جریان فقط به عمق درج (insertion depth) مرتبط است. بنابراین، این فلومتر دارای تطبیق پذیری گسترده و قابلیت تعویض بالایی است. یک مدل برای نیازهای اندازه‌گیری سیال در مشخصات مختلف خطوط لوله مناسب است.

 

نکات ایمنی هنگام نصب فلومتر الکترومغناطیسی

میله یا طناب را از لوله اندازه‌گیری فلومتر رد نکنید. زیرا پوشش لوله اندازه‌گیری آسیب می‌بیند و فلومتر از بین می‌رود.

برای فلومترهای بزرگتر از DN80، مبدل یا جعبه اتصال فلومتر را با دست یا طناب نگه ندارید. زیرا جنس مبدل یا جعبه اتصال از آلیاژ آلومینیوم نسبتاً ترد است و وزن زیادی را تحمل نمی‌کند. در هنگام نگهداری، حمل و نقل و نصب فلومتر، باید دقت شود تا پوشش حسگر جریان از آسیب محافظت شود.

نصب فلومتر مغناطیسی توسط شرکت تات

شرکت تات با سابقه درخشان در ارائه خدمات ابزار دقیق، نصب و کالیبراسیون فلومتر مغناطیسی را به صورت تخصصی و با کیفیتی بالا انجام می‌دهد.

برای اطلاع بیشتر از خدمات نصب فلومتر مغناطیسی و فلومتر مغناطیسی از شرکت تات و دریافت مشاوره رایگان، می‌توانید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل کنید.

منبع : https://sino-inst.com/installation-instructions-for-electromagnetic-flowmeters/

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *