شرکت مهندسی تنظیم آزمون تجهیز
02177659184

اندازه گیری فشار سنجها – نکاتی که باید در نظر داشته باشید

نکات اندازه گیری فشار سنج ها 

نکات اندازه گیری فشار سنج ها

فشار سنج ها ابزار بسیار متداولی در فرآیند صنعت هستند. مانند هر دستگاه اندازه گیری ، برای اطمینان از صحت اندازه گیری فشار سنجها باید در فواصل منظم کالیبره شوند.

هنگام کالیبراسیون گیج فشار سنج نکات زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. در این مقاله 20 مورد آن ذکر شده است که باید هنگام کالیبره کردن فشار سنج ها در نظر داشته باشید.

مواردی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفتند موارد زیر است:

1. Accuracy classes
2. Pressure media
3. Contamination
4. Height difference
5. Leak test of piping
6. Adiabatic effect
7. Torque
8. Calibration / mounting position
9. Generating pressure
10. Pressurizing / exercising the gauge
11. Reading the pressure value (resolution)

فشار چیست؟

قبل از اینکه در مورد هر یک از مواردی که هنگام کالیبراسیون فشار سنج ها باید در نظر گرفت بحث کنیم ، بیایید نگاهی سریع به چند مفهوم اساسی بیندازیم.

فشار نیرویی است که عمود بر سطح، تقسیم بر ناحیه ای است که اعمال می کند. بنابراین فشار برابر است با نیرو در هر منطقه ، یا p = F / A.

تعداد زیادی واحد فشار مختلف در سراسر جهان استفاده می شود و این ممکن است گاهی اوقات بسیار گیج کننده باشد.

واحد مهندسی فشار ، طبق سیستم SI ، پاسکال (Pa) است که نیرویی برابر با یک نیوتن در هر متر مربع است ، 1 Pa = 1 N / m2.

از آنجا که پاسکال یک واحد بسیار کوچک است ، بیشتر اوقات با ضرایبی مانند هکتار ، کیلو و مگا استفاده می شود. تعداد زیادی واحد فشار مختلف در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نکات اندازه گیری فشار سنج ها

فشار سنج

هنگام صحبت در مورد فشار سنج ها ، مراجعه به شاخص های فشار آنالوگ طبیعی است. اینها معمولاً طبق استاندارد EN 837 یا ASME B40.100 تولید می شوند.

غالباً این نوع فشار سنجهای آنالوگ با لوله ، دیافراگم یا کپسول بوردون ساخته می شوند. یک ساختار مکانیکی وجود دارد که با افزایش فشار ، نشانگر را حرکت می دهد و باعث حرکت نشانگر در مقیاس می شود.

فشار سنجها به کلاسهای مختلف دقت تقسیم می شوند که دقت اندازه گیری و همچنین سایر مشخصات را مشخص می کنند. دامنه های فشار موجود معمولاً در مراحل با ضرایب 1 ، 1.6 ، 2.5 ، 4 ، 6 که در دهه بعد ادامه دارد (10 ، 16 ، 25 ، 40 ، 60) و غیره تقسیم می شوند. قطرهای مختلف اندازه گیری (مقیاس ها) معمولاً 40 ، 50 ، 63 ، 80 ، 100 ، 115 ، 160 و 250 میلی متر (1 ½ ، 2 ، 2 ½ ، 4 ، 4 ½ و 6 اینچ) است. قطرهای دقیق تر به طور معمول قطر بیشتری دارند.

اتصالات فشار به طور معمول نخ های موازی لوله (G) مطابق با ISO 228-1 یا نخ های لوله مخروطی (NPT) مطابق با ANSI / ASME B1.20.1 هستند.

فشار سنجهای دیجیتال نیز وجود دارند که به جای نشانگر آنالوگ ، دارای فشار عددی هستند. این مقاله بر روی سنجهای آنالوگ متمرکز است ، اما اکثر اصول برای هر دو معتبر هستند.

فشار سنجها معمولاً در همه صنایع مورد استفاده قرار می گیرند و ابزاری بسیار معمول برای کالیبراسیون هستند. مانند هر دستگاه اندازه گیری فرآیند ، باید اطمینان حاصل شود که اندازه گیری صحیح دارد ، در فواصل منظم کالیبره شود.

اصل اساسی کالیبراسیون

وقتی یک فشارسنج در آزمایشگاه کالیبراسیون کالیبره می شود ، یک ورودی فشار دقیق شناخته شده ارائه می دهیم و نشانه روی گیج را می خوانیم و سپس اینها را مستند و مقایسه می کنیم. تفاوت در مقادیر خطا است و خطا باید کوچکتر از دقت مورد نیاز برای سنج باشد.

در این بخش موارد متداول که هنگام کالیبره کردن فشار سنج ها که اصل اساسی کالیبراسیون است،

باید در نظر داشته باشید ، آورده شده است.

1. کلاسهای دقت

گیج فشار در بسیاری از کلاسهای مختلف دقت وجود دارد. کلاسهای دقت در استانداردهای ASME B40.100 (کلاسهای دقت از 0.1 تا 5٪) و همچنین در استاندارد EN 837 (کلاسهای دقت از 0.1 تا 4٪) مشخص شده اند.

مشخصات کلاس دقت اغلب “٪ دامنه” است به این معنی که اگر کلاس دقت 1٪ باشد و اگر محدوده مقیاس صفر تا 100 psi باشد ، دقت آن 1 ± psi است.

اطمینان حاصل کنید که از کلاس دقت سنجی که قرار است کالیبره کنید اطلاع دارید ، زیرا این امر به طور طبیعی سطح دقت قابل قبولی را مشخص می کند ، اما تأثیرات دیگری نیز بر روی روش کالیبراسیون خواهد داشت.

اصل اساسی کالیبراسیون

2. رسانه فشار

هنگام کالیبراسیون سنجش فشار ، متداول ترین فشار، فشار گاز یا مایع است. گاز غالباً هوای منظم است ، اما در برخی کاربردها می تواند گازهای مختلفی مانند نیتروژن نیز باشد. معمولاً ، مایع آب یا روغن است.

محیط فشار در هنگام کالیبراسیون بستگی به محیطی دارد که در فرآیندی که گیج به آن متصل است استفاده می شود.

رسانه نیز به دامنه فشار بستگی دارد. گیج فشار پایین برای کالیبراسیون با هوا / گاز عملی است ، اما هرچه دامنه فشار بالاتر می رود کاربرد آن بیشتر است .

3. آلودگی

در حالی که فشار سنج از نوع خاصی از رسانه فشار استفاده می کند ، این امر باید هنگام انتخاب رسانه برای کالیبراسیون در نظر گرفته شود.

در هنگام کالیبراسیون نباید از رسانه ای استفاده کنید که هنگام نصب مجدد گیج برای پردازش می تواند مشکل ایجاد کند.

همچنین برعکس ، گاهی اوقات محیط فرآیند می تواند برای تجهیزات کالیبراسیون شما مضر باشد.

ممکن است داخل سنج آلودگی وجود داشته باشد که می تواند به تجهیزات کالیبراسیون وارد شود و صدمه ای وارد کند.

با دستگاه های گاز سنج می توانید از رطوبت استفاده کنید ، اما برای دستگاه سنج با مایع ، باید قبل از کالیبره کردن ، سنسور را تمیز کنید.

اگر از گیج برای اندازه گیری فشار اکسیژن استفاده شود ، یکی از شدیدترین فرایندها است. اگر در هنگام کالیبراسیون گیج چربی وارد سیستم اکسیژن فشار قوی شود ، می تواند بسیار خطرناک باشد و باعث انفجار شود.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید

error: Content is protected !!
×

 

سلام!

به شرکت مهندسی تات خوش آمدید

برای شروع مکالمه با کارشناس تات اینجا پیام بگذارید

×