شرکت مهندسی تنظیم آزمون تجهیز
02177659184

کاربرد های گیج فشار و 6 مرحله نصب گیج فشار

مراحل تصب گیج فشار

 

 ابزار اندازه‌گیری فشار دستگاهی است که فشار گاز یا مایع را اندازه‌گیری می‌کند. فشار معمولاً به صورت نیروی وارد بر واحد سطح بیان می‌شود.  گیج فشار، ابزار اندازه‌گیری است که سطح فشار در مایع یا گاز را در صنایع مختلف اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه بسیار مهم است زیرا به کنترل و حفظ فشار در محدوده مورد نیاز کمک می‌کند.در این مقاله به اهمیت کاربرد و  نصب گیج فشار  میپردازیم.

مکانیزم اندازه‌گیری در یک گیج فشار یا ابزار اندازه‌گیری می‌تواند الکترونیکی، مکانیکی یا هر دو باشد. مکانیزم‌های مکانیکی از یک عقربه برای نمایش فشار استفاده می‌کنند، در حالی که مکانیزم‌های الکترونیکی از یک نمایشگر دیجیتال بهره می‌برند.

در صورت افزایش فشار، این دستگاه هشدار می‌دهد. این امر از منظر ایمنی بسیار مهم است زیرا اگر سطح فشار افزایش یابد و بدون توجه باقی بماند، ممکن است باعث انفجار دستگاه یا ماشین شود. این می‌تواند به کارکنان آسیب برساند و تجهیزات را خراب کند. بنابراین، فشارسنج برای ایمنی کلی کارخانه بسیار حیاتی است. این نوشته اصول کارکرد و جزئیات دیگر یک گیج فشار را مورد بحث قرار می‌دهد. 

بحث مختصری درباره اصل کاربرد گیج فشار

اصل کار گیج های فشار بر اساس قانون هوک است که بیان می‌کند نیروی لازم برای کشش یا فشرده‌سازی یک فنر به طور خطی با فاصله کشش یا فشرده‌سازی تناسب دارد. فشار داخلی و خارجی وجود دارد. بنابراین، زمانی که فشار بر سطح شیء اعمال می‌شود، فشار درونی بیشتر است زیرا سطح فشار کمتر است. فشارسنج‌های بوردون که در صنایع مختلف به کار می‌روند، بر اساس این اصل کار می‌کنند.

گیج های فشار دیجیتال امروزه به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شوند. در فشارسنج‌های دیجیتال، منابع تغذیه AC و DC نقش مهمی ایفا می‌کنند. مدار سوئیچینگ یا AC به DC تبدیل می‌شود. فشار اندازه‌گیری شده به دیافراگم حسگر منتقل می‌شود که فشار را حس می‌کند و بر اساس آن سیگنال الکتریکی تولید می‌شود که به کامپیوتر یا گوشی هوشمند می‌رسد. این فشارسنج‌ ها دارای یک نمایشگر LCD کوچک هستند.

نکات مهم دیگر درباره گیج فشار

گیج های فشار از ابزارهای اندازه‌گیری ساده تا ابزارهای کاملاً خودکار که می‌توانند به گوشی هوشمند متصل شوند و هشدارها را ارسال کنند، متنوع هستند. حسگرهای فشار اجزای حیاتی فشارسنج‌ها هستند. انواع مختلفی از گیج های فشار در بازار وجود دارد، مانند گیج های فشار تجاری، گیج های فشار خدمات عمومی، گیج های فشار صنعتی فولاد ضد زنگ، گیج اختلاف فشار، فشارسنج‌های دوطرفه و غیره. با توجه به تنوع زیاد، انتخاب می‌تواند مشکل باشد. اندازه کاربرد یکی از نکات کلیدی در انتخاب ابزار مناسب برای هر فرایند است. گیج های فشار باید به‌طور منظم سرویس و نگهداری شوند زیرا یک گیج فشار خراب به اندازه نداشتن آن تهدیدی برای کارخانه است. بنابراین، داشتن چندین گیج فشار که به‌خوبی سرویس شده‌اند بهتر است. از نظر دقت، نصب و کالیبراسیون صحیح فشارسنج در آزمایشگاه کالیبراسیون حرفه ای جنبه‌های مهمی هستند. کالیبراسیون می‌تواند یک کار پیچیده باشد و نیاز به تخصص دارد و باید با توجه به نیازهای کاربرد انجام شود.

کاربرد و نصب گیج فشار

نحوه نصب گیج فشار

  1. انتخاب محل مناسب برای گیج فشار:
  • دمای محیط: از قرار دادن گیج فشار در معرض گرمای شدید یا سرمای شدید و همچنین نزدیک به منابع گرما مانند اجاق گاز و دیگ بخار خودداری کنید.
  • لرزش: تا حد امکان محل نصب گیج فشار را از لرزش شدید دور نگه دارید.
  • دید: محل نصب گیج فشار باید به گونه ای باشد که برای اپراتور به خوبی قابل مشاهده باشد.
  • صفحه ترکنده (Blow Out Disc): اگر گیج فشار دارای صفحه ترکنده است، مطمئن شوید که حداقل 20 میلی متر فضای خالی در پشت گیج وجود دارد تا در صورت پارگی صفحه تحت فشار، مانع از عملکرد آن نشود.
  1. انواع اتصال گیج فشار:
  • گیج های فشار معمولا با یک اتصال رزوه ای ارائه می شوند که می توانید آن را به اتصالات لوله یا به یک منیفولد وصل کنید.
  • مدل هایی که رزوه ها در موقعیت عمودی دارند، معمولاً در بالای محفظه فیلتر یا روی لوله کشی نصب می شوند.
  • مدل هایی که رزوه ها به صورت افقی (از مرکز یا پایین پشت صفحه) قرار دارند، معمولاً روی پنل نصب می شوند (برخی از مدل های با ورودی پایین نیز می توانند روی پنل نصب شوند).
  1. نصب روی پنل:
  • برای مدل هایی که باید روی پنل ابزار نصب شوند، به طور معمول به یک فلنج (حلقه تثبیت) نیاز دارید:
    • برای مدل های با ورودی پایین، به یک فلنج پشتی نیاز دارید.
    • برای مدل های با ورودی پشتی، به یک فلنج جلویی نیاز دارید.
  1. مراحل نصب گیج فشار:
  • از داشتن ابزار مناسب، از جمله آچار فرانسه اطمینان حاصل کنید.
  • با استفاده از سطوح صاف روی بدنه گیج فشار (Spanner Flats) آن را در موقعیت خود محکم کنید و مطمئن شوید که صفحه مدرج در موقعیت 12 ساعته قرار دارد.
  • از چرخاندن گیج فشار با استفاده از بدنه آن خودداری کنید، زیرا این کار می تواند به گیج آسیب برساند و باعث شکستن آن شود.
  1. مواد آب بندی:
  • مهم است که نوع رزوه اتصال گیج فشار را بررسی کنید.
  • برخی از رزوه ها، مانند رزوه های مخروطی یا NPT، ممکن است به مواد درزگیر اضافی مانند نوار PTFE نیاز داشته باشند تا از آب بندی کامل و عدم نشتی اطمینان حاصل شود.
  • در حالی که برخی دیگر، مانند رزوه های موازی، ممکن است فقط به واشر یا حلقه نیاز داشته باشند.
  1. هواگیری گیج فشار:
  • ممکن است لازم باشد پس از نصب، گیج فشار را هواگیری کنید، به خصوص اگر با مایع پر شده باشد.
  • این به این دلیل است که فشار داخلی می تواند افزایش یابد، به خصوص در طول حمل و نقل یا ذخیره سازی، به خصوص اگر گیج در معرض تغییرات دما قرار گرفته باشد.
  • برای تخلیه هرگونه فشار اضافی، شیر بالای بدنه را باز کنید و سپس آن را دوباره ببندید. فشار داخل گیج فشار با فشار اتمسفر برابر خواهد شد.

اگر شما یک تولیدکننده در صنایع نفت و گاز یا صنایع مشابه هستید، به گیج های فشار با کیفیت بالا نیاز خواهید داشت. اطمینان حاصل کنید که تمام ویژگی‌های فشارسنج و استقلال عملکرد آن را مطالعه کرده و آن‌ها را از تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان معتبر و قابل اعتماد تهیه کنید. شرکت مهندسی تنظیم آزمون تجهیز یکی از توزیع‌کنندگان شناخته‌شده انواع مختلف گیج های فشار و سایر تجهیزات تست و تصفیه آب است. این شرکت گیج های فشار از برندهای معتبر و قابل اعتماد در انبار دارد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید

error: Content is protected !!
×

 

سلام!

به شرکت مهندسی تات خوش آمدید

برای شروع مکالمه با کارشناس تات اینجا پیام بگذارید

×